torsdag 4 augusti 2011

Teve och små grodor

Tjeckisk teve håller på att spela in ett program med fem tjeckiska kvinnor, som lever i norra delen av Europa. Programmet berör barnomsorgen med lagstiftning, jämlikhet, könsfördelning, trender i fokus. Det kändes positivt att bli utvald för att prata om Sverige och mina erfarenheter därifrån och jämföra dem med det tjeckiska systemet. Detta är fortfarande, i det tjugoförsta århundradet, fokuserat på kvinnan/mamman som den enda som har ett behov under småbarnsåren. Systemet har många brister och är konservativt trots att det borde vara jämförbart med andra EU länder. För mig är det mest falska och vilseledande att ge kvinnan möjlighet att vara hemma i tre år med sitt barn. Det är en oerhört lång tid idag, och jag kan inte tänka mig en enda man, som skulle vara villig att ägna en så lång tid av sitt professionella liv till att vara hemma med ett eller två barn - och då vara hemma ännu längre! Kvinnan distanserar sig på så sätt från arbetslivet, får en sekundär roll i samhället som en drivande kraft och står kvar som personen bakom spisen som lagar mat, byter blöjor osv. osv. Kvinnan reduceras till mammarollen, vilket naturligtvis ger mer manöverplats till männen att vara aktiva i det tjeckiska samhället. Och den rollen tar de mer än gärna på sig. Grodorna, små små grodor, fann jag hos min moster på landet i gräsmattan sent igår natt, då vi kom fram till hennes hus i östra Tjeckien. De fyra små grodorna fick övernatta i en stor glasburk med vatten, stenar och löv, som mina barn gjorde iordning. I morse satt grodorna på stenen och funderade över sitt öde. Liksom jag över mitt glastak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar