torsdag 25 augusti 2011

Heta dagar inte bara på taket

Termometern visade på trettiofyra grader i skuggan igår. Vi befinner oss i Prag. Ni kan nog föreställa er hur atmosfären var i innerstan, på Vaclavplatsen. Vid såna tillfällen låter Prags stad vattenbilar köra runt genom stadens gator sprutandes vatten på den osande asfalten och på överhettade turister och lokalbefolkningen. Glassen går åt som smör och ölkonsumtionen stiger. Mitt i hettan fick jag veta att Sebastian fått plats på en perfekt förskola. Efter att ha ringt runt till alla bekanta - ingen i min ålder har ett förskolebarn - fick jag äntligen napp. Ett par föräldrar sade upp sin plats som de fått för att de skulle bli stationerade i Wien några år. Nästa vecka den 1 september är det skolstart, nyheten kunde inte ha kommit vid en lämpligare tidpunkt. Jag kom hem utmattad på kvällen, efter ett besök på förskolan och med ansökningsformulär i handen. Framför mig tronade vårt garage tak, som borde ha målats för fem år sedan. Taken är på cca 80 kvadratmeter och när solen låg lågt och innan det hann gå ner målade vi en första omgång med min mamma. På natten kom åskan och regnet, en virveldans av blixtar och mullrande, spö regn och hagel. Men jag låg nöjd i min säng, inlindad i täcket och skådade spektaklet utanför fönstret.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar