måndag 22 augusti 2011

Hässja hö och annan hederlig syssla

Jag åkte till södra Tjeckien i torsdags, sedan till östra delen för att hämta mina barn på landet, där de tillbringar tiden med min moster, hennes fjorton höns och många fler kaniner (skall bli till mat så småningom). En oerhört stor tomt som har mycket gräs just till kaninerna. Eftersom temperaturen steg till 30 grader och allt annat utöver vädret verkade optimalt hässjade vi hö, eller snarare, torkade hö på slag, dvs. på marken. När gräset är kort är detta arbete lätt, blir det långt så är det mödosamt, speciellt när solen gassar i ryggen och ängen verkar oändlig åt alla håll. Men alla i byn gör detsamma och kaninerna måste få sitt torkade gräs i vintertid. Så det var bara att gneta på och se till att få jobbet undanstökat. Vi var ett helt lag med kusiner, mammor och tjejer. Inte en man så lång ögat kunde se. Det har sin naturliga förklaring, som jag utelämnar här, men doften av torkat gräs finns kvar nu när vi är tillbaka i Prag där vi tillbringar de sista dagarna innan skolstarten. Det är natt, barnen sover och ute hörs cikadorna och en enstaka hund som skäller. Hemma har jag åter igen klippt gräset med min handgräsklippare. Börjar bli expert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar