onsdag 17 augusti 2011

Prags långa klor

Det är alltid likadant när jag träffar Vrata. Det börjar bra men slutar illa. Mest för honom vill säga. Jag är alltid full av allt när jag lämnar honom, mest med melankoli och några extra promille. I fyra timmar, under det att solen gassade utanför, satt jag och pratade och lyssnade, drack det ena glaset sura Mähriska vita vin efter det andra, till min farbror. Han spanade in alla unga tjejer som kom och gick, jag väntade förargad på min sallad i över en timme. När den landade på mitt bord, nedsläppt av en gnällig servitör, hade jag dock redan blivit serverad tre glas husets vita. Jag inser att detta inlägg är monotont, dock inte vår konversation. Min farbror har flera gåvor. En av dem är att han är en naturlig berättare, som fabulerar vilt om vartannat, blandar sanningar med minnen, och det blir en cocktail oemotståndlig att förtära. Sista boken om honom kom ut förra hösten på förlaget Torst, en dialog mellan honom och en journalist. Evangelium podle Vratislava Brabence. Sedan spelar han som en gud på saxofon och klarinett. Men det är en annan historia. Skickar en länk när jag repat mig, imorgon kanske. Bilden är på honom och hans dotter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar