söndag 14 augusti 2011

Statlig förskoleplats - en ynnest i Prag

I mars månad skulle jag ha anmält vår fyraårige son till en förskoleplats i kommunen där vi bor i Prag. Eftersom jag missade detta datum, har jag därmed historiskt gått miste om chansen att få en förskoleplats vid en statlig förskola i kommunen där vi bor. Jag har ringt runt till alla dagis i vårt område; alltid får jag samma svar - FULLT. Det finns en kö med femtio (50!) barn före er, får jag höra. Månadskostnaden för plats i en statlig förskola är överkomlig, den rör sig runt 600-800 tjeckiska kronor. Jag har i min situation - och nog är jag inte ensam -  fått rådet att anmäla Sebastian till en privat förskola, "Där finns säkert plats". Jag konstaterar torrt: "Det finns ej plats". Månadskostnaderna på en privat förskola kan röra sig från 8000 tjeckiska kronor och uppåt. Nu borde jag här fullfölja debatten om varför det kostar så mycket och varför det inte finns förskoleplatser. Mitt enkla svar är att politikerna är okompetenta och att man inte vet vad en demografisk kurva är för någonting. Eller att det sitter alldeles för många barnlösa män på viktiga poster och att man inte vet vad det är att söka förskoleplats om man flyttar på grund av jobbet, kanske oväntat och hastigt. Och att man kanske inte är villig att punga ut med tiotusentals kronor för en dagisplats. Eller så har politikerna partners som frivilligt stannar hemma i tre eller flera år och själva tar hand om sina barn. Det skall bli spännande att se hur det går. Kanske skulle jag kunna ta med mig Sebastian till jobbet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar