tisdag 13 mars 2012

Vett och etikett och lite Protokoll

Förbereder ett seminarium eller föredrag om min tid som bitr. Protokollchef på Presidentkansliet för ett trettiotal kvinnor i mellan eller högre ledarpositioner. Det ska bli intressant att förbereda min diskussion, och se vad jag vill få ut av det själv. Ser att fortfarande det mesta i branschen är oerhört mansdominerat och jag vet att det är tröttsamt att prata om det, men sedan när har männen patent på vett och etikett i Europa. De flesta protokollchefer jag mött världen över var åldrande, gråhåriga män med tunga diplomatkarriärer bakom sig.När jag dök upp var det alltid en smärre chock. I vissa kulturer var det mer eller mindre otänkbart att jag dök upp som kvinna i en såpass framträdande roll. Kurserna som hålls i ämnet i Tjeckien riktar sig ofta till sekreterare och assistenter som skall uppfylla denna "roll" av bästa värdinna. Vad ska man lägga till här? Kanske dags att ändra på scenariot. Nu var ju Vaclav Havel inte som alla andra och han njöt när han kunde presentera mig som "sin protokollchef" och njuta av reaktionerna - dramatiker som han var. Jag var väl medveten om rollen jag spelade för honom och utåt sett. Jag höll ut i fem år.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar