torsdag 8 mars 2012

Pehr G Gyllenhammar sover inte

I Veckans Affärer nyligen säger bl. a. P G Gyllenhammar att "...kvinnor är mer övervägda än män när de fattar ett beslut. Män har en tendens att falla in i ett mönster eller en kultur utan att ifrågasätta den alltför ofta. Mina kvinnliga styrelsekollegor är ofta mer engagerade, mer uppmärksamma. Kvinnor somnar väldigt sällan. Medan man ofta ser hur männens koncentration avtar och ögonen klipper." Just det här sista tycker jag är så träffande. Många politiker sover gärna. Jag är inte förvånad. Själv har jag suttit på många möten, senast ett igår, då min chef höll på att somna av leda eller trötthet, svårt att säga. Men den notoriske sovaren är Tjeckiens utrikesminister. Han har förmågan att utnyttja mikrosömn i diverse sammanhang. Jag förebrår honom detta inte, snarare tvärtom, jag beundrar honom för denna utomordentliga kapacitet. Han vaknar alltid vid rätt tidpunkt. När det är hans tid att tala så vaknar han upp och framlägger argumenten vilka sitter som handsken. Naturligtvis retar, irriterar och upprör sovandet många. Kanske det vore bättre då om fler vakna kvinnor satt vid arbetsborden - så att de kunde de nypa sina kollegor vid rätt tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar