tisdag 13 mars 2012

Hur hantera aggressiva kollegor

Något av det svåraste för mig inte bara i ledarpositioner har att göra med dold eller öppen aggressivitet. Jag är en mild människa av naturen, som mister hållningen då jag blir pressad i ett hörn. Där finns även en mycket stark mekanism för självständighet och viljan att gå sin egen väg. Inte alltid en enkel kombination, för den kan leda till att jag tar beslut som ändrar riktning totalt. Genetiskt inbyggt säkerligen, tack vare generationer av europeer i familjen, som vandrat fram och tillbaka för arbete, på grund av förtryck eller krig. Båda sidor av mina familjer har lyckats gräva fram intressanta fakta om släktingar, som kan härledas till slutet av 1700-talet. Från den tiden då kyrkböcker fanns, och så tillvida att de inte förstördes eller gick förlorade. Och tillbaka till aggressiviteten... av detta framstår att människan har svårt att hantera negativt handlande och väljer ofta att fly eller fäktar illa och slutet brukar aldrig vara gott. Det är förvånansvärt ändå hur många som väljer den negativa vägen till framgång.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar