tisdag 12 februari 2013

Aktuell tjeckisk politik

Efter en tio-dagars kur som innebar avsaknad av i princip allt nyhetsflöde, frånsett den dagliga läsningen av tidningen Metro, som är en form av nyhetshögtalare med mer eller mindre lyckad journalistik, vilade jag min hjärnbalk från alla sorters stimuli av tjeckisk politik. Vad detta gjorde med mitt välmående är svårt att beskriva i ord, men min hy blev strålande, rynkorna nästan suddades ut och jag lade knappt märke till de gråa hårstråna. Men det var samtidigt ofrånkomligt att inte återvända till Prag, till jobb och man. Jag gjorde allt för att trotsa all form av information, men det är i princip oundvikligt när man sätter sin fot på utrikesministeriet. Vissa personer måste helt enkelt kommentera aktualiteterna. En artikel blev den sista droppen, så till den grad träffande att jag helt och fullt insåg att detta land har sjunkit så lågt på det politiska planet; det är mer än trist och sorgligt, det är tyvärr djupt tragiskt. Jag har svårt att trösta mig med att det finns värre - för mig finns ju bara detta här och nu, och jag får förlita mig på (svart) humor, ironi, skepsis, istället för pragmatism och framtid. Presidenten Klaus spyr galla över den bortgångne presidenten Havel, som blir kallad vänsterradikal och jakobin och annat därtill, andra spyr galla över presidenten Benes som bär allt ansvar för hur Tjeckoslovakien utmärkte sig under andra världskriget, och nu sist då för att avrunda det hela, den nyvalde presidenten Zeman som låtit avbilda sig på det offentliga fotografiet som en allsmäktig gud fader som egentligen inte verkar bry sig, som högt över allt och alla där under. Den ende presidenten som hittills undkommit större kritik är den förste tjeckoslovakiske presidenten T.G. Masaryk. Men jag anar att det inte kommer förbli så för evigt. Inte i detta land som gör allt för att förringa föregångarnas ämbete. Inte vidare modernt och nydanande, snarare säger det en hel del och vilka komplex och ångest politikerna här lider av. Det finns en hel del läkare som gjort diagnoser vilka inte är vidare roliga att läsa utan vittnar om olika patologiska störningar. Kanske kul en kort stund i en seriebubbla men i längden orkar ingen vanlig människa med detta utan gedigen och grundlig behandling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar