söndag 17 februari 2013

Remember How Much Fun We Had?


 ThePaintedWord.jpg

Under helgen tillbringade jag några timmar med att rota i min svärmors bibliotek, som innehåller förutom det mesta bästa av tjeckisk klassisk modern litteratur, även holländska, tyska men också amerikanska/engelska böcker. Mycket inspirerat från hennes årslånga stipendievistelse på Columbia universitetet i New York i början av 70-talet. Hon återvände till Prag och emigrerade sedan till Nederländerna. Men det är en annan historia. Hon orkar inte längre läsa den engelskspråkiga litteraturen, så den rensade jag ut och fann guldkorn. Mellan dammsugningen, mackorna till barnen, moppandet av trappen, spaghetti lunchen och otaliga frågor och svar till sexåringen grävde jag ner mig i bitar av Robert Rosenblums Modern Painting and the Northern Romantic Tradition: Friedrich to Rothko (1973). I Stockholm hade jag veckan innan läst delar av Tom Wolfes The Painted Word (1975) och insåg åter och igen hur roligt jag haft det med en far som konstnär och studier på Bennington College där allt verkade möjligt och kritiken av kritiker upphöjdes till norm. Denna kritiska attityd och användandet av det sunda förnuftet trots - eller just på grund av - studier på akademisk mark, blev det som kom att följa mig i min karriär. På gott och ont. Men jag har inte ångrat den attityden en enda stund. Även om Tom Wolfe blev totalt nerkritiserad för sin kritik, blev denna hans bok omåttligt populär bland dem som intog en annan attityd till konstkritikernas cementerade ställning i konstvärlden (främst USA och New York).

Det finns partier som är riktiga pärlor:

on conceptual art: "…there, at last, it was! No more realism, no more representation objects, no more lines, colors, forms, and contours, no more pigments, no more brushstrokes. …Art made its final flight, climbed higher and higher in an ever-decreasing tighter-turning spiral until… it disappeared up its own fundamental aperture… and came out the other side as Art Theory!… Art Theory pure and simple, words on a page, literature undefiled by vision… late twentieth-century Modern Art was about to fulfill its destiny, which was: to become nothing less than Literature pure and simple"  

Bergesen, Albert (January 1979). "The Painted Word". American Journal of Sociology 88 (4): 1021–24. doi:10.1086/226884. In Shomette 1992.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar