måndag 11 juli 2011

Körkort, simkort, busskort

Simkortet är ett simcard för mobilen, men det rimmade så trevligt. Klarade av allt detta idag i Prag, tillsammans med min fyraårige son. Det var en stor upplevelse, och jag avslutade mina ärenden hastigt när han ropade "mamma har snopp" över hela telefonaffären. Väl ute var han hur snäll som helst. Smarta kids, men det är nog även lite av svensk uppfostran i det här. När fyraåringen frågade expediten vad han hette kunde han inte svara. Det tog minst tre frågor innan jag fick läsa av brickan från hans skjorta och tala om det för min son. Folk är liksom inte vana att kommunicera naturligt eller normalt med små barn. Det gör man när de fyller tjugo. Men då är det ju lite sent. Undrar vad som kommer att hända med hans svenska, men nu gäller det att jag jobbar på det, dvs att prata, prata, prata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar