torsdag 14 mars 2013

Lätt skrapning på ytan

Om jag inte arbetar letar jag efter ord och meningar. Som i natt då jag vaknade klockan fem; gav marsvinen hö och funderade sen hur jag skulle lägga orden, de rätta orden, bredvid varandra för att få fram det som jag vill säga precis så som det skall vara. Somnar om igen och när jag vaknar är huvudet tomt. Meningen, som jag inte skrev ner, för den var perfekt för att glömmas bort. Oförglömlig. Nu på väg till och från jobbet läser jag en bok vars titel och författare jag inte vill avslöja; en litterärt undermålig som det gör ont att läsa vidare. En B-film man måste se till det förlösande slutet. Kitschen lockar - jag är en voyeur som inte vill men måste hänga kvar. Få ett svar på Varför? vad är det som gör att så många läser boken. Där finns allt en bästsäljare ska innehålla: invandrarbakgrund, svår och underbar tid i det gamla och sedan nya hemlandet, genomvävt med trakasserier och mobbning för att till slut se kärleken och förståelsen mogna och utvecklas. Jag skrattar inte, men beundrar kanske stilla ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar