fredag 23 september 2011

Ill Fares The Land av Tony Judt

Om jag blir glad av någonting nuförtiden, så är det bra böcker. Bra för mig innebär att de har en tanke och språk som berör och som för mig vidare i mina egna tankebanor. Som kanske även bekräftar det jag tänker men som inte jag kan uttrycka, för att jag saknar medel och kompetens. Men min magkänsla säger att "det här stämmer ju, så här är det ju!". Ibland händer det, att lyckan slår till i form av en utmärkt bok av en utmärkt tänkare. Speciellt när det gäller författare med rötter i USA eller Storbritannien kan perspektivet vara ganska skevt och enformigt. Men inte i detta fall. Tony Judt lever inte längre, han gick bort 2010, men den här boken som han har lämnat efter sig borde läsas av fler som är intresserade av människans ständiga sökande och trevande efter goda lösningar för ett gott och bättre liv - för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar