söndag 13 november 2011

You scratch my back I scratch yours

Vissa inlägg har man lust att skriva på engelska. Det finns vissa uttryck som perfekt beskriver en viss situation. Å andra sidan finns det uttryck som så väl beskriver en viss situation i Tjeckien, och för dem finns nog bara specifika uttryck på tjeckiska. Återkommande tema i mitt liv - beroende på mitt arbete - och det jag konfronteras med i en hel del vardagliga sammanhang, är att det inte beror på vad man kan, utan vem man känner. När till och med BBC Tjeckien sände ett timslångt program i fredags om denna typ av agerande, var det vemod som drabbade mig. Idag är det söndag och efter två dagar känns det bättre. Men imorgon konfronteras jag åter med verkligheten, och tar på mig gummistövlarna för att trampa vidare i träsket. Men jag tror tyvärr att situationen ser liknande ut på många andra platser i Europa. Här i öst finns dock en djupt rotad tradition, en uppgivenhet för detta beteende, som tyvärr verkar gå vidare till nästa generation. Ju längre de politiska dinosaurierna sitter på sina platser desto mindre förtroende för väljarna att handla annorlunda själva. Eller så brister förtroendet för politiken per se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar